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#1
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this is in response to the question about turning in the 'Hetzer'. i have had the pleasure of driving both the Hetzer and Shermans. i don't have much on the technical information of the wilson gear box but i appears as though it's being covered. the Hetzer in question is owned by the American Heritage Museum. it's quite a good runner and very nimble. i my opinion it's as maneuverable as the Sherman all day. the Hetzer has a 2 stage steering. trying to remember how it goes but i believe as the steering controls are set to high speed turning normally and when engaged the steering has a much tighter 'feel' and turns much more responsive. the Hetzer was originaly from the Littlefield collection. it started life as a G13 and was converted back to war time configuration. it has the 6 cylinder petrol engine and 5 speed gear box. i've included some pictures. if you look at the steering controls you will see a button that gets pressed with your thumb to engage the hi/low steering. a side shot of the transmission and drivers postion. last up, me driving and a shot of my truck with my ford.
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#2
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Fantastic information, Tobias. Thank you very much.
Here's a video I took of the operation of the steering and brakes before I got this info. I'm sure the above will answer my questions. Malcolm https://youtu.be/E8c9TRP9nSA |
#3
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My interpretation of googles interpretation of the first schematic is the flywheel has an integral safety torque limiter, in other words a slipping clutch to protect the drivetrain, rather than a centrifugal clutch. Quite unusual. Maybe because the Wilson gearbox will engage with a helluva bang if some effort is not made to rev-match to the selected gear.
The thing to the right of the flywheel translates to be a step-up or step-down gearbox. The clutch operation that puzzled me in the video seems to have the effect of disconnecting the steering drum from the drive shaft during gear steering operation to allow gear reduction, and the combined effect of braking the track and disconnecting the track from the drive shaft during brake steering operation. Malcolm Last edited by Malcolm Towrie; 10-11-19 at 03:44. |
#4
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Hi at all
I'm happy to help. Unfortunately, my technical English is not so good. That's why I can't argue with you. The two items were on the drive end of the engine are an flywheel and the safety sliding clutch safety sliding clutch: ![]() Are the Brake Bands new? It is very important that the brake bands are adapted (grinding) |
#5
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Here is the description of the steering from the manual.
I think it's better if I write this in German. I don't know which translation program is good. **************** Fahrt in gerader Richtung Kein Lenkhebel wird betätigt. Alle Bremsbänder sind Lose. Radius- und Ortslenktrommel sind über die Lamellenkupplung (10) miteinander verbunden. Da beide Trommeln (8/9) fest über die Kupplung (10) miteinander verbunden sind, sind auch die beiden Sonnenräder (12 und 14) über die Ritzelwelle (2) kraftschlüssig. Beim Antrieb der Kegelradwelle dreht sich der Satellitenkasten (15) mit der gleichen Drehzahl wie die Welle. Da die Planetenräder (13) verschiedene Zähnezahlen aufweisen, können sich diese Räder nicht um ihre eigene Achse drehen.. Folglich dreht sich die Radius- und Ortslenktrommel wie auch die Ritzelwelle drehzahlgleich mit dem Satellitenkasten. Radiuslenkung Der Radiuslenkhebel wird zurückgezogen. Dadurch wird: 1. Die Lamellenkupplung (10) ausgekuppelt. Das heisst die Radius- (9) von der Ortslenktrommel (8) getrennt. 2 Die Radiuslenktrommel (8) durch das Bremsband abgebremst. Das heisst die Radiuslenktrommel (9) und das kleine Sonnenrad (12) stehen still. Wenn sich der Satellitenkasten dreht müssen sich nun die grossen Planetenräder (13) auf dem stillstehenden Sonnenrad (12) der Radiuslenktrommel abwälzen. Die kleinen Planetenräder drehen sich drehzahlgleich mit dem grossen. Die Drehrichtung dieser Räder ist dieselbe wie diejenige des Satellitenkasten. Die kleinen Planetenräder (13) wälzen sich nun auf dem Sonnenrad (14) der Ritzelwelle ab. Infolge der Zähnedifferenz des kleinen Planetenräder (13) zum grossen Sonnenrad (14) muss sich dieses Sonnenrad in der Drehrichtung des Satellitenträgers zu drehen beginnen. Bei einer Umdrehung des Satellitenkastens (15) erhalten wir eine Reduktion der Antriebsdrehzahl der Ritzelwelle von etwa einem Viertel. Durch den Drehzahlunterschied der beiden Antriebsräder fährt der Panzerjäger eine Kurve. Bei gleichzeitiger Betätigung beider Lenkhebel erhalten wir eine Reduktion der Geschwindigkeit. Das Fahrzeug fährt gerade aus. Ortslenkung Hebel wird mit eingedrücktem Druckknopf zurückgezogen. Dadurch wird: 1. Die Lamellenkupplung (10) ausgekuppelt. 2. Die Ortslenktrommel (8) duch das Bremsband (6) abgebremst. Die Ritzelwelle (2), die Ortslenktrommel ((8) und das grosse Sonnenrad (14) stehen still. Bei sich drehendem Satellitenkasten (15)wälzen sich die kleinen Planetenräder (13) auf dem grossen, stillstehenden Sonnenrad (14) ab, die grossen Planetenräder drehen sich drehzahlgleich mit den kleinen, in der gleichen Drehrichtung wie der Satellitenkasten. Durch die Zähnezahlen bedigt, erhalten wir eine Übersetzung auf die Radiuslenktrommeln (9) in entgegengesetzter Drehrichtung des Satellitenkasten. Die Radiuslenktrommel dreht sich mit etwa 4 - 5-facher Drehzahl des Satellitenkasten. Da das Antriebsrad blockiert ist dreht sich das Fahrzeug um die Mitte auf der Auflagefläche der Raupe. Um eine Beschädigung der Zahnräder des Umlaufgetriebes und denjenigen des Seitenantrieb vorzubeugen, darf die Ortslenkung nur im 1. Vorwärts- und im Rückwärtsgang betätigt werden. Press the button on the steering lever only in 1st gear or reverse gear. *************************************** ![]() ![]() Last edited by Tobias Weibel; 08-11-19 at 09:33. |
#6
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Possibly you could also reach out to the https://www.facebook.com/thegraebecollection/ they have some experience with that type of gearbox, in their Swedish based Marder replica.
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1941 Chevrolet, Cab 12 CGT, 7A2 body 1944 Ariel W/NG 1944 Scammell Pioneer SV/2S x 2 1955 Austin Champ, 04BF45 1946 Chevrolet 5400 COE, Civilian |
#7
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![]() Quote:
Last edited by James P; 08-11-19 at 15:06. |
#8
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I find it quite humbling that so many Europeans, like yourself, are quite fluent in English, yet we British and North Americans are hopeless at European languages. Thank God for Google Translate. ![]() I don't know the condition of the brake bands but they do look new. And if you are referring to grinding of the brake drums, no, I dont think they have been ground, they look a bit scored. Malcolm |
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